Rabu, 20 Januari 2010

ADuh..injured lagi!!


Aduh...kaki aku terseliuh la pulak ari ni...bukan je terseliuh je taoi salah urat gak kat peha.

ni gara2 takraw la ni..cam ne nak main sok ni..ceh..ada hati nak main sok..abis tu nak wat cam ne..sok dah ada tournament..lawan team TKP lak tu.hahah.

balik je aku terus wat R>I>C>E..bukan nasi nasi...


R -

'R' Untuk 'Rest' bermaksud rehat. Rehat dari bersukan dan rehatkan bahagian yang tercedera, kekal berada di tempat yang terlibat dalam kedudukan yang selesa dan tidak mengerakkan bahagian tersebut bagi mengelak rasa sakit dan kecederaan yang lebih teruk.

I -


'I' Untuk 'Ice'. bermaksud ais. Anda perlu letakkan ais di bahagian yang tercedera. Ais akan menyebabkan pengecutan salur darah, ini boleh mengehadkan pendarahan dan proses bengkak. Ais juga boleh mengurangkan rasa sakit.

C -


'C' Untuk 'Compression'. bermaksud memberikan tekanan. Balut bahagian yang tercedera dengan pembalut atau bandage, bagi mengelakkan bengkak. Semakin kurangnya bengkak semakin kurangnya rasa sakit dan ini mempercepatkan proses penyembuhan. Jangan balut terlalu ketat.

E -


'E' Untuk 'Elevation' bermaksud ampu sedikit tinggi. Ampu bahagian yang tercedera tinggi sedikit dari paras jantung, ini mampu mengurangkan bengkak/edema. Anda dinasihatkan untuk membuat ampuan sekerap mungkin.

harap2 mlm tido lena n sok pagi boleh bangun..jangan tak boleh gerak dah le..sok pagi mesti sengal2 ni

adehhhh

4 ulasan:

  1. ha.minyak pe tu..bagus tak..

    BalasPadam
  2. klu sakit...jgn paksa diri nk main...cr bala tu en keyman oii..cari cara atasi kesembuhan dulu k

    BalasPadam
  3. kan aku dah pesan gi main netball je..

    BalasPadam

Search in this blog

Related Posts with Thumbnails