Selasa, 15 Disember 2009

Nilai Mas Kahwin di Selangor RM 300?


Ha..bile buka je tajuk ni..mula la ramai yang susah hati..Daripada RM80 ke RM300...banyak tu peningkatan...Ada yang setuju dan tak kurang yang tak setuju..Anda bagaimana?

Hakikatnya, perkara ini bukanlah satu yang susah..saya boleh huraikan dengan lebih panjang lebar berhubung perkara ini namun biarlah saya selaku yang kurang tinggi ilmu ni mmemberi pendapat dan pandangan...


RM300 mas kahwin..handset zaman sekarang yang ada kamera, boleh on internet, ada wifi, etc=harga lebih dari seribu..mmg la hset lagi mahal kan.tapi tak la pulak org dok komplen mahal..beli gak..ni perkara wajib pun nak mengeluh..


ada orang kata yang sebab nilai tu tinggi dan ramai andartu akan wujud dan bertmabah..betul ke..i think no la..diorang jadi andartu bukan sebab nilai tu..cuma belum ada jodoh(tu yang selalu depa cakap la).hakikatnya komitmen terhadap kerjaya adalah yang utama bagi mereka.

yang kata nilai tinggi tu bukan mas kawin..tapi hantaran!!!..jangan salahkan mas kawin je..perlu diingat..mas kahwin tu khas untuk isteri..orang lain acm mertua tak berhak amik se sen pun..so klu 300 pun duit utk isteri gak..beli cincin ribu2 tak kan 300 pun tak larat bang..kata sayang..hehh

so bagi sapa2 yang menidakkan hakikat kenaikan nilai mas kawin ni..fikir semula..
Mungkin bagi yang berpendapatan rendah agak megeluh hal ini..tapi sedar tak sedar..kos kenduri, sewa baju, khemah kompang suma tu lagi la terlebih mahal..mungkin itu yang perlu dikurangkan dan tumpukan yang wajib..


org nak kawin mesti dah lama buat persiapan kan..ada yang setahun siap dah..bagus tu..sma gak ngan persiapan mas kawin..pe la sangat 300..klu setahun tu simpan..sebulan RM25 je..korang top up pun 30 minimun sebulan..betul x..

duit boleh dicari...so jgn la fikir benda ni beban..benda wajib tu kena la ikut..dah wajib tak buat tak boleh la..cian la buat isteri..tu hak mereka..kite kena jadi org yang positif..percaya lah..tak de yang baik selain yang terbaik untuk bakal isteri kite..


Kadang2 ada gak yang mencelah,sebab tinggi mas kawin akan tinggi lagi maksiat...sebab tak mampu bayar..this is rubbish!!..maksiat tu datang dari godaan syaitan kepada org yang tak beriman..mana datang maksiat klu asyik keluar dating je..dating tu lagi la pakai duit..tak kisah lak..manusia..manusia


Ini just pendapat saya..anda? bagaimana?

2 ulasan:

  1. Aku setuju dengan pendapat ko di atas.

    Aku juga risau dengan blogger-blogger yang kurang arif tentang agama tetapi bercakap & komen macam expert. Kalau bagi pendapat dengan penuh rendah diri & mengharapkan teguran kalau salah xpe la jugak. Ini tidak, mencabar supaya 'boleh serang dekat blog kalau tak setuju' apa kej*d*hnya. Takut nanti boleh efek akidah pulak. Mungkin kita kena try tegur diaorang dekat komen entry.

    Memang RM300 tu tak membebankan langsung w/pun bagi yang berpendapatan rendah, sbb isu mahal/murah bukan terletak dekat 300 yang wajib tu tapi dekat KOS-KOS lain yang tak wajib.

    Senang cerita, kita dengar kata expert. Contoh; kalau kita sakit kita jumpa doktor. Apa doktor decide kita percaya kerana dia expert dalam bidang dia, kita tak boleh pandai2. So sama juga dalam bidang agama, ada expert dia. Takkan kita nak pandai-pandai kata salah? JAIS decide & diperkenankan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

    Kalau negeri lain buat murah, itu hak Jabatan Agama Islam negeri masing2.

    Lastly, kalau betul ada sapa2 yg betul2 tak mampu, aku & MK pun boleh tong-tong sorang 150+150. Amacam?

    BalasPadam

Search in this blog

Related Posts with Thumbnails