Selasa, 23 April 2013

Kembara ke Tanah Suci - Bahagian 2 (Departure)


Assalamualaikum wbt

  • Seperti yang dirancang..perjalanan ke bumi allah mula di lalui pada tanggal 22 Mac 2013 bersamaan dengan hari Jumaat..
  • Untuk pengetahuan semua, aku pergi kesana diringi dengan 12 saudara mara belah wife. Pakcik Man ngan wife, mak busu, mak de, pak long dan isteri, mertua ipar (suami isteri) dan 4 org dari penang (Tok Wan Cu, pakcik jalil dan isteri dan makcik azizah(anak wan cu). So aku kena jadi ketua kumpulan dalam group kecil ni..Dan aku sorang2 je tanpa ditemani isteri.
  • Jemaah diminta untuk berkumpul di KLIA pada jam 12 tghri...hari jumaat.oleh sebab itu, maka solat jumaat akan digantikan oleh solat jamak qasar..
  • Keadaan di KLIA mula ramai..tengok be sama je..maklum lah..beg semua tajaan andalusia..bagus juga sbnrnya.senang nk kumpul beg..xde la hilang mana2.. 

Sayu gak tgk anak2 yang tgh sakit mata..nak tinggal lama gak.cam ne la diorang.sbb aku rapat sngt dengan anak2..mmg sedih la..tapi sebab nk wat ibadah.maka kuatkan semangat juga.



  • adik beradik aku sorang pun x de yang hantar ke KLIA.semua kerja. x kisah pun. parent apatah lagi..jauh kan.kat johor..so cakap kat mak..x pe la..x yah susah2..lagipun dah wat kenduri kt johor 2 minggu sebelum berangkat.

  • Sebelum berlepas, kami dikumpulkan di satu tempat. mutawiff ada buat taklimat sikit..dan bagi passport dan boarding pass masing2..Jemaah dari Andalusia lebih kurang seramai 114 org..

  • kalau tgk sekeliling, ada juga jemaah dari travel agen yang lain.mungkin satu flight..yang aku sure salah satu tu dari UTAS Travel.. mmm besar gak nama UTAS travel tu..

  • dalam kelibat ramai org. terlihat ustaz zawawi yang kuar TV selalu tu.ohh maybe dia adalah org peting dalam UTAS kot..maybe la..

  • After peluk cium isteri dan anak2..maka berangkat la kami dengan rasa yang macam2..sayu sedih gembira semua ada..time tu la air mata nak ngalir je..tahan..tahan..:)

  • sampai di terminal antarabangsa..terus cari surau..maka berjemaah la sambil gilir2 solat jamak qasar..tapi kenapa kecik sangat surau dia ni.x kan klia surau kecik sgt..ke ada surau lain..semua tu menjadi tnda tanya..malah surau tu pun agak berbau karpet yang basah..hmmm..sedih benda2 cam ni depa x jaga.

  • Bile dilihat satu2 jemaah yang ada..ramai juga yang berkerusi roda..malah dalam kumpulan kecil aku juga..ada 2 biji yang bawa dari Msia..

  • Pada ketika itu, dua org dari kumpulan aku hilang..kami gelar dia pok su dan mok su (kelate)..mana dia ni..ish..x kan tertinggal.. kami doa je agar dia ada..mereka ini adalah ayah dan ibu mertua kepada kakak kepada wife aku..paham x..

  • kalau ikutkan..dalm kumpulan 13 org ni..(termasuk aku) aku sorang je yang muda..30 tahun ke bawah..yang lain semua 50 keatas..so ini adalah satu tanggung jawab aku if pe2 berlaku..tapi aku x risau sebab diorang masing2 ada mahram..ada suami ada anak yang boleh jaga..

  • selesai solat,,kami bergerak ke tempat menunggu kapal terbang..platform 2 x silap ke 22..ntah..masa tu baru la jumpa poksu dn moksu..lega..

  • sebelum masuk kapal..ada juga tegur mutawiff..saje nk tegur sebab beliau sgt muda..umur pun dalam awal 30an..lulusan Univ di Yaman.. tapi ilmu mmg hebat..org kelate..Boleh katakan ramai mtawiff yang muda2..dah smpai sana mmg nmpk ramai..

Maka perjalanan pun bermula...
berbekalkan satu beg besar..satu beg kecil.satu beg galas dan satu beg sangkut (swing beg kot)..
gamabar beg ada dalam post sebelum ni..

Flight SVxxxx Saudi Air...

Bersambung....












2 ulasan:

  1. kenapa surau kecik..pelik di situ.

    anyway ibu mertua kakak ipar ko tu pegi mana???

    BalasPadam
  2. kecik la beb..
    x tau la p mana..surau katanya..
    x jumpa lak kt surau tu..mybe ada yg lain kot

    BalasPadam

Search in this blog

Related Posts with Thumbnails